Bolalardagi o'qish qiyinchiliklarini aniqlash va ularga yordam berish bo'yicha ota-onalar uchun qo'llanma
Uchdan bir qismi bolalar o'qishda qiyinchiliklarga duch keladi, bularning sababi ko'pincha irsiy nevrobiologik xususiyatlardir. Ushbu maxsus buzilishlar umumiy nomi bilan disleksiya deb ataladi, ammo ularning turli shakllari va aloqador muammolari mavjud.
Taxminan har uchinchi bola o'qishda qiyinchiliklarga duch keladi, bularning asosiy sababi irsiy nevrobiologik xususiyatlardir. Bu maxsus buzilishlar umumiy nomi bilan disleksiya deyiladi, ammo unga aloqador qo'shimcha nuqsonlar ham bo'lishi mumkin.
Ushbu bolalar va ularning ota-onalari uchun maktab dasturini o'zlashtirish juda qiyin kechishi mumkin va bu hayot sifatiga salbiy ta'sir ko'rsatadi. Ko'pincha ota-onalar bolalarning yetarli harakat qilmayotganini tushunmaydi, aslida muammo bolaning psixik funktsiyalarining o'ziga xos tuzilishidadir. Disleksiya bilan bolalar harflarni yoki so'zlarni ajrata olmaydi, disgrafiya esa yozishni qiyinlashtiradi, diskalkuliya esa hisoblashdagi chalkashliklarga olib keladi. Agar siz bolangizda disleksiya borligidan shubhalansangiz, nima qilish kerak?
ZAMONA nashri pedagogika fanlari nomzodi, MGPUning logopediya kafedrasi dotsenti, disleksiya bilan og'rigan bolalar va ota-onalar assotsiatsiyasi a'zosi, yozish va o'qish buzilishlari bo'yicha 50 dan ortiq ilmiy ishlar muallifi Olga Velichenkova bilan suhbatlashdi.
Bolalar hali o'qishni boshlamagan paytda disleksiyani qanday erta aniqlash mumkin?
Mutaxassislar maktabgacha yoshdagi bolalarda o'qishdagi muvaffaqiyatsizlikni oldindan aniqlash imkoniyatiga ega. Chunki yozish va o'qish ko'nikmalari ko'plab psixologik sharoitlarga bog'liq, jumladan nutq va no-nutq sohalariga. Yozish va o'qish buzilishlariga moyillikni aniqlash usullari mavjud bo'lib, ular xavf guruhini taxminan aniqlashga yordam beradi.
Ota-onalar nimalarga e'tibor berishi kerak? Avvalo, nutq rivojida muammolar: talaffuzdagi qiyinchiliklar, tovushlarni farqlashdagi muammolar, so'z boyligining sekin ortishi va nutqdagi xatolar.
Bundan tashqari, ixtiyoriy boshqaruv muhimdir: diqqatni jamlash, topshiriqni bajarish qobiliyati va sabr-toqat. Shuningdek, ko'z-harakat koordinatsiyasi muammolari ham o'qishni o'zlashtirishga to'sqinlik qilishi mumkin, masalan, o'ng va chap tomonlarni ajrata olmaslik, tetris yoki lego kabi o'yinlarda yetarli darajada harakatlana olmaslik.
Hatto motorika bilan bog'liq noqulayliklar ham nafaqat yomon yozuv, balki yozishda maxsus xatolarga olib kelishi mumkin. Agar ota-onalar bolalarida bu belgilar ko'zga tashlansa, logoped va psixologga murojaat qilish zarur. 3, 5, 7, 9 yoshda logopedik tekshiruv o‘tkazilishi odatiy holatdir. Barcha bolalar muntazam skriningdan o‘tishi kerak, bu esa muammolarni vaqtida aniqlash va zarur ko‘nikmalar rivojlanishini kuzatishga yordam beradi.

Qanday mutaxassis disleksiya tashxisini qo'yadi?
Aslida bu pedagogik tashxis hisoblanadi. Disleksiya va unga aloqador buzilishlar Xalqaro kasalliklar tasnifi (ICD-10) ga kiritilgan bo‘lsa-da, bu kasallikni aniqlashda eng tajribali mutaxassislar – logopedlar bo‘lib, ular pedagogika sohasida ishlaydi.
Albatta, psixolog va boshqa shifokorlarning ham fikri kerak bo‘ladi. Lekin yozish va o‘qishni baholash logopedning asosiy vazifasidir. Muammoning sabablarini aniqlash esa logoped va psixolog tomonidan birgalikda olib boriladigan kompleks tekshiruv natijasidir. Ushbu mutaxassislar bolaga yordam berish dasturini ishlab chiqadilar. Ularning faoliyati tibbiyot yoki ta’lim muassasasida bo‘lishi muhim emas.
Tashxis qo‘yish uchun batafsil tekshiruv o‘tkaziladi. Avvalo, bola aqliy qobiliyatining pasayishi, eshitish yoki ko‘rish nuqsonlari yo‘qligi aniqlanadi. Keyin psixologik va logopedik baholash amalga oshiriladi. Maktabga borgan bola uchun yozish va o‘qishni tahlil qilish zarur. Shuning uchun ota-onalar maktabdagi yomon baholar bilan bog‘liq shikoyat bilan mutaxassisga borganida, bolaning yozma ishlari bilan birga kelishlari muhim.
Disleksiyani qanday buzilishlar bilan adashtirish mumkin va u bilan qaysi muammolar ko‘proq bog‘liq?
Bolalarga rus tili grammatikasini o‘rganishda yozish o‘qishdan ko‘ra qiyinroq. Shuning uchun disleksiya o‘rniga ko‘pincha disgrafiya ko‘proq uchraydi. Ular ko‘pincha birga uchraydi, lekin har doim emas. Shuningdek, o‘qishdagi qiyinchiliklar e’tibor etishmovchiligi sindromi (EES) bilan birga bo‘lishi mumkin. Qiyinchiliklarning ko‘plab shakllari o‘xshash mexanizmlarga ega bo‘ladi.

Nima qilish kerak va nima qilmaslik kerak? Maktab yordam beradimi yoki to'siqmi?
O'z-o'zini tashxislash va davolash bilan shug‘ullanishdan saqlaning. Yordam uchun logoped, psixolog, neyropsixolog va shifokorlarga murojaat qiling.
Bizning mamlakatda o‘qishda qiyinchiliklarga duch kelgan bolalar uzoq muddatli psixologik va pedagogik yordam olish huquqiga ega. Davlat tomonidan tashkil etilgan PPMK (psixologik-tibbiy-pedagogik komissiya)dan o‘tgan taqdirda, ular bepul yordam va baholashda maxsus sharoitlarni olishi mumkin.
Komissiya moslashtirilgan o‘quv dasturi bo‘yicha tavsiyalar beradi. Bu – standart ta’lim bo‘lib, bolaning maxsus ehtiyojlari hisobga olinadi.
Rasm manbasi: Getty Images
Siz Sog‘lomlik va Farovonlik bo'yicha eng so'nggi yangiliklar va aktual voqealarni 10-11-2023 sanasida topdingiz. Maqola sarlavhasi: " Bolalardagi o'qish qiyinchiliklarini aniqlash va ularga yordam berish bo'yicha ota-onalar uchun qo'llanma " sizga Sog‘lomlik va Farovonlik sohasidagi eng dolzarb va ishonchli ma'lumotlarni taqdim etadi. Har bir yangilik chuqur tahlil qilingan va sizga foydali bilimlar berish uchun tayyorlangan.
Bolalardagi o'qish qiyinchiliklarini aniqlash va ularga yordam berish bo'yicha ota-onalar uchun qo'llanma haqidagi ma'lumotlar sizga Sog‘lomlik va Farovonlik bo'yicha qarorlaringizni yanada to'g'ri qilishga yordam beradi. Saytimizda yangiliklar doimiy yangilanadi va Jurnalstika standartlariga to'liq javob beradi.


