Siz ham ertaklar yordamida ruhiy salomatlikni mustahkamlashingiz mumkinmi?
Ertaklar nafaqat bolalarni quvontiradi, balki ularning ruhiy dunyosini davolashda ham samarali vosita bo‘la oladi. Ushbu maqolada ertakterapiya nima ekanligi, qanday ishlashi va u bolalar hamda kattalarga qanday yordam berishi haqida batafsil ma'lumot beriladi.
Ertaklar sehrli dunyoga olib kirib, nafaqat zavqlantiradi, balki ruhiy muammolarga ham yechim topishda yordam beradi. Ammo ulardan mo‘'jizalar kutish noto‘g‘ri bo‘ladi.
Ertakterapiya nima va uning kelib chiqishi
Ertakterapiya atamasi keng ma'noda qo‘llaniladi. Bu bolalar va kattalar bilan psixologik, pedagogik va didaktik ishlar jarayonida ertaklardan foydalanish usulidir. Psixologiya nuqtai nazaridan, ertakterapiya san'at terapiyasining bir qismi hisoblanadi – bu usullar majmui bo‘lib, insonning o‘zini anglashiga va muammolarini hal qilishga ijod orqali yordam beradi.
Ertakterapiya mustaqil yondashuv emas, balki psixolog yoki pedagog tomonidan qo‘llaniladigan qurollardan biridir. Shu bilan birga, bu usulning elementlarini ota-ona yoki shaxsiy tarzda ham qo‘llash mumkin.

Dar'ya Dugentsova
Bolalar psixologi va pedagogi, ertakterapiya mutaxassisi.
Ba'zi mutaxassislar ertakterapiyani asosiy metod sifatida tanlab, boshqa usullarni kam qo‘llaydi. Lekin diagnostika jarayonida bir necha metodlarni uyg‘unlashtirish yaxshiroq natija beradi, chunki bu mijozning ehtiyojlarini to‘liq anglashga yordam beradi.
Ertakterapiya o‘z-o‘zidan paydo bo‘lgan va insonning ertaklarni yaratish, aytish va o‘qish bo‘yicha qadimiy mehridan kelib chiqqan. Psixologiyada bu usulning asosi sifatida Karl Jung, Vladimir Propp, Jozef Kempbell kabi olimlar tomonidan miflar, ertaklar va arxetiplarga oid tadqiqotlar qabul qilingan.
So‘ngra psixologlar va pedagoglar uchun ertakterapiya bo‘yicha maxsus qo‘llanmalar va terapevtik ertaklar to‘plamlari paydo bo‘ldi.
Ertakterapiya kimlarga yordam beradi?
Ko‘pincha bu usul bolalarga mo‘ljallangan deb o‘ylashadi. Bolalar ertaklarni jiddiy qabul qiladi, ularga ishonadi va bu hikoyalar ularning dunyoqarashiga oson kirib, o‘zini anglash vositasiga aylanadi.

Dar'ya Dugentsova
Bolalar psixologi va pedagogi, ertakterapiya mutaxassisi.
Ertaklar yordamida bolani tashxislash, uni to‘g‘rilash, rivojlantirish va yo‘naltirish mumkin. Muhimi, metodikaning aniq bosqichlarini bilish, bu bilimni psixolog sizga taqdim qilishi mumkin.
Ertakterapiyaning eng yaxshi tomoni shundaki, u boshqa usullarga nisbatan zarar keltirmaydi. Masalan, ota-onalar ham bu usullarni bolalar bilan qo‘llashi mumkin, bu esa bolaning psixikasiga salbiy ta'sir qilmaydi.
Dar'ya Dugentsovaga ko‘ra, malakali mutaxassisga murojaat qilsangiz, ertaklar yordamida deyarli har qanday muammoni yengish mumkin. Bolalarga eng ko‘p yordam beradigan muammolar qatoriga:
- agressiya;
- o‘z-o‘zini past baholash;
- qo‘rquvlar;
- soxta gapirish;
- yoshga oid inqirozlar;
- nevrozlar kiradi.
Kattalar uchun ham ertaklar foydasiz emas, garchi psixoterapevtlar ularni bolalarga nisbatan kamroq qo‘llashsa-da. Ertakterapiyaning asosiy maqsadlari:
- o‘zini anglash va ichki ehtiyojlarini tushunishga yordam berish;
- hayot va o‘zini yangi nuqtai nazardan ko‘rish;
- munosabatlardagi muammolar va ichki konfliktlarni ertak va metaforalar orqali yengillashtirish;
- emotsiyalarni chiqarish va dam olish.

Dar'ya Dugentsova
Bolalar psixologi va pedagogi, ertakterapiya mutaxassisi.
Ertaklar va metaforalar bolalar va kattalar uchun mos keladi. Bolalar uchun psixolog tomonidan maxsus yozilgan ertaklar samaraliroq. Shuningdek, xalq ertaklari ham foydali.
O‘spirinlar bilan ishlashda esa ko‘pincha mijozning so‘rovi asosida metafora yaratilib, ongsiz fikrlar bilan ishlanadi.
Kattalar esa o‘z ertaklarini ma'lum algoritm asosida yozishlari mumkin. Bu o‘zini anglash va chuqur muammolarni tezda hal qilish uchun samarali usuldir, taxminan 21 kun ichida natija beradi.
Qanday ertaklar terapevtik hisoblanadi?
Amalda deyarli barcha ertaklar qo‘llanilishi mumkin. Ular psixolog va mijozning ehtiyojlariga qarab tanlanadi. Ertakterapiya mutaxassislari ertaklarni quyidagi turlarga ajratadi:
- Xalq ertaklari va ularning turli talqinlari;
- Mashhur yozuvchilarning klassik ertaklari;
- Mualliflik ertaklari – bu psixologlar, zamonaviy yozuvchilar yoki anonimlar tomonidan yozilgan, lekin hikoya mijozga foydali bo‘lishi lozim;
- Didaktiik ertaklar – o‘quv topshiriqlari bilan boyitilgan hikoyalar;
- Shaxsiy ertaklar – psixolog tomonidan mijozning so‘rovi asosida yaratilgan;
- Psyhokorreksiya ertaklari – bolalarning xulqini yumshoq tarzda o‘zgartirishga xizmat qiladi;
- Mijozlar tomonidan yozilgan ertaklar – ular psixolog yordamida yaratiladi.
Shuningdek, ertakterapiyada turli janrlar qo‘llaniladi: matallar, masallar, afsonalar, dostonlar, miflar, hatto komik hikoyalar va fantastika. Har bir mijozga uning qiziqishlariga mos format tanlanadi.

Dar'ya Dugentsova
Bolalar psixologi va pedagogi, ertakterapiya mutaxassisi.
Har bir mutaxassis o‘zining maxsus ertaklar to‘plamini va metodik materiallarini tanlaydi. Umumiy ro‘yxat mavjud emas. Ota-onalarga esa tanish ertaklarni qayta o‘qib chiqishni tavsiya qilaman. Bolalikda ma'lum bir tarzda qabul qilingan ma'no kattalar ko‘zida butunlay boshqacha ko‘rinadi.
Masalan, quyidagi ertaklar muayyan muammolarda terapevtik vosita hisoblanadi:
- "Morozko", "Kichkina Xavroshechka", "Qor Qiz", "Qizil Gulchambar", "Zolushka" – ajrashish, oilaviy nizolar va janjallarda;
- "Uyqudagi malika", "Qor Malikasi", "Qal'a malikasi", "Kulrang bo‘yin" – yoshga oid inqirozlar va tantrumlarda;
- "Qizil Shapka", "Guslar va kazlar", "Bo‘ri va yetti bolakay", "Baba Yaga" – turli qo‘rquvlarni yengishda.
Shuningdek, mijozlarga "Kichkina shahzoda" kitobini tavsiya qilaman, u ko‘plab muammolarni ochib berib, bir nechta ertakning o‘rnini bosadi.
Kattalar uchun tanlangan ertaklar murakkab tasvirlar va metaforalarga boy bo‘lishi mumkin. Bolalar uchun esa to‘g‘ridan-to‘g‘ri va sodda hikoyalar ma'qul. Bola uchun terapevtik ertak quyidagi mezonlarga javob berishi kerak:
- Bosh qahramon bolaga yaqin yoshda, jinsda va xarakterda bo‘lishi;
- Qahramonning hayoti bolaning hayotiga o‘xshash bo‘lishi;
- Qahramon muammoli vaziyatda bo‘lib, bolaning his-tuyg‘ulariga mos tajribalarni boshdan kechirishi;
- Qahramon muammoni hal qilish uchun sinovlardan o‘tishi, boshqalar bilan taqqoslash;
- Oxirida qahramon xulosa chiqarib, xulqini o‘zgartirishi yoki muammoni hal qilishi.
Ertak bolaga tayyor javob bermasligi, balki u o‘z-o‘zidan sabab-oqibat bog‘liqliklarni topishga undashi maqsadga muvofiqdir.
Shuni ham ta'kidlash kerakki, ertak bola yoki kattani qo‘rqitmasligi va ularni tanqid qilmasligi kerak. Aks holda, yangi muammolar paydo bo‘lishi mumkin.
Ertakterapiya qanday o‘tadi?
Psixologlar bu usulni bir necha shaklda qo‘llaydi. Ular bolalar va kattalar uchun ham mos keladi – faqat ertaklar, muammo darajasi va psixoterapevtning uslubi farq qiladi.
1. Psixolog ertakni aytadi
Mijoz bilan suhbat olib borilib, uning holatiga mos yoki ularga o‘xshash muammolarni aks ettiruvchi ertak tanlanadi yoki yoziladi.
Yig‘ilish vaqtida psixolog ertakni jonli, ta'sirchan tarzda o‘qiydi yoki aytadi, uzoq pauzalardan qochadi.
So‘ngra hikoya muhokama qilinadi, mijozning vaziyati bilan bog‘lanadi va paydo bo‘lgan fikrlar shakllantiriladi.
2. Mijoz ertakni rasm bilan ifodalaydi yoki ro‘yxatga oladi
Hikoya o‘qilgandan so‘ng, psixolog mijozni o‘z fikrlarini chizish orqali ifodalashga chaqiradi. Bu his-tuyg‘ularni chiqarishga, yangi tafakkurga erishishga yordam beradi.
Bolalar bilan ishlashda qo‘g‘irchoqlardan ham foydalaniladi. Psixolog bola bilan birga ertakni jonlantiradi, qahramon ro‘lini o‘ynaydi, vaziyatni uning ko‘zlari bilan ko‘rishga yordam beradi. Qo‘g‘irchoqlar tayyor yoki o‘z qo‘llari bilan yaratilgan bo‘lishi mumkin. Qo‘g‘irchoq tayyorlash jarayoni ham terapevtik ta'sirga ega, bu esa qo‘g‘irchoq terapiyasining bir qismidir.
3. Mijoz psixolog bilan birga ertak yaratadi
Bu usul katta ijodiy imkoniyatlar ochadi. Ertak uyda oldindan yozilishi yoki uchrashuvda yaratilishi mumkin.
Mijozning yoshiga va ehtiyojlariga qarab, psixolog maxsus kartalar, metaforik vositalar yoki qo‘g‘irchoqlardan foydalanadi. Yoki faqat boshlang‘ich ma'lumotlar berib, mijozni yo‘naltiradi.
O‘z-o‘zidan ertak yaratish – o‘zini chuqur tahlil qilish va qiyinchiliklardan chiqishning noyob usuli.
Ertakterapiya haqida shubhalar
Bu tibbiy usul emas, shuning uchun aniq ko‘rsatmalar yoki qarshi ko‘rsatmalari yo‘q. Keng miqyosda samaradorligini tadqiq qilish qiyin. Psixologlar bu usulni mijozning holati va so‘roviga qarab qo‘llaydi.
Ochiq manbalarda ertakterapiya bo‘yicha darsliklar va ko‘rsatmalar kam. Mutaxassislar bu bilimlarni maxsus kurslar va malaka oshirishlarda egallaydi. Shu sababli usul ba'zan sirli va noaniq ko‘rinishi mumkin.
Ertaklar barcha muammolarni hal qila olmaydi. Ba'zi holatlarda boshqa psixoterapiya usullari yoki dori-darmonlar kerak bo‘ladi. Bu faqat mutaxassis tomonidan aniqlanishi mumkin.
Ertakterapiyani o‘z-o‘zidan qo‘llash mumkinmi?
Psixologlar buni tavsiya qiladi va buning uchun qo‘llanmalar ishlab chiqadi. Lekin mustaqil ish mutaxassis bilan maslahatni to‘liq almashtirmaydi. Agar depressiya, o‘z joniga qasd qilish fikrlari, kuchli agressiya bo‘lsa, shoshilinch mutaxassisga murojaat qilish zarur.
Agar jiddiy muammolar yo‘q bo‘lsa, ertakterapiya zarar qilmaydi. Quyidagi usullarni sinab ko‘rishingiz mumkin.
Kitob o‘qing
Bu ham terapiya hisoblanadi. O‘quvchi qahramonga o‘zini tenglashtirib, uning hayotidagi vaziyatlarni o‘rganadi va o‘z muammolariga yangi yechim topadi.
Maxsus muammo bo‘lsa, shunga mos qahramon va hikoyalarni qidiring.
Terapevtik ertaklar to‘plamlarini izlang
Bolalar va kattalar uchun bunday to‘plamlar mavjud. Ular turli vaziyatlarga mo‘ljallangan yoki shaxsiyatning turli tomonlarini o‘rganishga yordam beradi.
Kattalar uchun ertaklarning psixologik tahlili ham qiziqarli. Masalan, Klarissa Pinkola Estesning "Qorlardan qochgan ayol" va Jozef Kempbellning "Ming yuzli qahramon" asarlari mashhur.
Hikoyalar yozing
O‘z-o‘zidan yoki bolangiz bilan birga. Bu faoliyatni asosan ijod deb qabul qilish kerak. Agar ota-ona psixologik bilimga ega bo‘lmasa, terapevtik ertak yaratishni mutaxassisga topshirish yaxshiroq.

Dar'ya Dugentsova
Bolalar psixologi va pedagogi, ertakterapiya mutaxassisi.
Har bir ota-ona terapevtik ertak yaratishi mumkin, lekin buning uchun o‘qish yoki mutaxassisga murojaat qilish kerak. Yondashuv muammoga va ota-onaning maqsadiga bog‘liq.
Ilhom uchun maxsus ertakterapiya to‘plamlari, metaforik kartalar, qo‘llanmalar va o‘yinlar – masalan, Story Cubes, "Bir zamonlar qirollik", "Ertaklar qutisi", "Bir kuni ertakda" foydali bo‘ladi.
Odatda bunday to‘plamlar qahramon, joy, voqea boshlanishi kabi boshlang‘ich ma'lumotlar bilan ta'minlaydi va ulardan hikoya yaratish talab qilinadi. Bolalar bilan birga yaratayotganda, ularga yordam va maslahatlar kerak bo‘lishi mumkin. Tayyor ertakni yozib olib, keyin qayta o‘qish ham foydali.
Siz Hayotda O\'zgarish bo'yicha qiziqarli mavzular va tahliliy materiallarni 05-02-2022 sanasida topdingiz. Maqola sarlavhasi: " Siz ham ertaklar yordamida ruhiy salomatlikni mustahkamlashingiz mumkinmi? " sizga Hayotda O\'zgarish sohasidagi yangi tushunchalar va foydali maslahatlarni beradi. Har bir Mavzu diqqat bilan tahlil qilingan va foydalanuvchiga amaliy ma'lumot yetkazishga qaratilgan.
Siz ham ertaklar yordamida ruhiy salomatlikni mustahkamlashingiz mumkinmi? mavzusi sizning Hayotda O\'zgarish bo'yicha qarorlaringizni yanada oqilona qilishga yordam beradi. Saytimizdagi barcha mavzular, unikal va foydalanuvchi uchun qimmatli kontent hisoblanadi.


