Hikoyaga To'liq Sho'ng'ish Nima? Hikoya Ta'siri Qanday Ishlaydi?
Cynthia Vinney
Cynthia Vinney 3 йил аввал
0
6.7K

Hikoyaga To'liq Sho'ng'ish Nima? Hikoya Ta'siri Qanday Ishlaydi?

Hikoyaga to'liq sho'ng'ish — bu voqeaga chuqur kirib borish tajribasidir. Bu jarayon hikoyalarni yanada ta'sirli qiladi. Batafsil ma'lumot uchun o'qing.

Sintiya Vinni, PhD — media psixologiyasi sohasida mutaxassis va ilmiy maqolalar muallifi bo‘lib, uning ishlari nufuzli psixologiya jurnallarida chop etilgan.

Hikoyaga to‘liq sho‘ng‘ish yoki oddiy qilib aytganda, transportatsiya — bu biror hikoyaga butunlay berilib ketish holatidir. Qaysi vosita orqali bo‘lmasin — matn, film, podkast yoki virtual haqiqat orqali — odam voqeaga aqliy, hissiy va tasviriy jihatdan to‘la sho‘ng‘ib ketadi.

Hikoyaga sho‘ng‘ish odamga voqeani ko‘proq zavq bilan qabul qilish imkonini beradi va u hikoyaning asosiy g‘oyalariga osonroq ishonishga yordam beradi.

Hikoyaga To'liq Sho'ng'ish Nima?

Bu tushunchani ishlab chiqqan olimlar Melani Grin va Timoti Brok, Richard Gerrigning 1993-yilda chop etilgan Experiencing Narrative Worlds nomli kitobidagi analogiyadan ilhomlangan. Gerrig hikoyaga sho‘ng‘ishni jismoniy sayohatga o‘xshatadi: sayohatchi kundalik hayotdan uzilib, yangi joyga boradi va qaytib kelgach, o‘zgarib qaytadi.

Shunday qilib, hikoyaga sho‘ng‘ish — bu media iste'molchisi o‘zining barcha aqliy kuchini biror hikoyaga qaratishi demakdir. (Bu yerda iste'molchi atamasi kitob, film, teleko‘rsatuv, podkast, video o‘yin yoki boshqa interaktiv hikoyalarni qabul qiluvchi har bir kishini anglatadi.) Grin va Brok "hikoya olamiga transportatsiyani diqqat, tasvir va his-tuyg‘ularning birlashishi sifatida ko‘radi." Bu jarayon hikoya turi va uzunligidan qat’i nazar yuz beradi.

Hikoyani Sho‘ng‘diruvchi Xususiyatlar

Albatta, iste'molchi hikoyaga sho‘ng‘ishi uchun u hikoyani ko‘rishi, o‘qishi yoki tinglashi kerak. Sho‘ng‘ishni ta’minlovchi bir qancha omillar mavjud, jumladan, matnning o‘zi va iste'molchilarning shaxsiy farqlari.

Matn Xususiyatlari

Yaxshi tuzilgan hikoyalar iste'molchilarning tasavvurini ko‘proq tortadi. Buning o‘lchovi sifatida, kitob, film yoki boshqa hikoya tanqidiy yoki keng auditoriya tomonidan muvaffaqiyat qozongan bo‘lishi mumkin.

Tadqiqotlar shuni ko‘rsatdiki, klassik deb hisoblangan matnlar psixologlar tomonidan yozilgan matnlarga qaraganda ko‘proq sho‘ng‘diradi.

Kreuter va hamkasblari sifatli hikoyada quyidagi elementlar bo‘lishi kerakligini ta’kidlaydi: hikoyaning mantiqiyligi, syujet va qahramonlarning rivojlanishi, hikoya olamining qoidalariga rioya qilish, taranglik va dramatik vaziyatlar, realizm hissi, hissiy kuchlilik, shuningdek, auditoriyaga tanish bo‘lgan vizual va lingvistik uslublardan foydalanish.

Vaziyatga Bog‘liq Xususiyatlar

Eng yaxshi hikoya ham agar atrofdagi sharoit chalg‘itadigan bo‘lsa, iste'molchiga ta’sir qilolmaydi. Masalan, kinoteatrda bola gapirishi yoki itning tovush chiqargani o‘qishga to‘sqinlik qiladi.

Boshqa tomondan, agar kimdir zerikishni yoki yoqtirmagan ishlarini bajarishdan qochish uchun hikoyani qabul qilsa, hatto past sifatli hikoya ham uni sho‘ng‘dirishi mumkin, chunki u qochishga juda intiladi.

Shaxsiy Farqlar

Har bir inson o‘ziga xos va shaxsiy xususiyatlari ularni qaysi hikoyalar ko‘proq sho‘ng‘dirishini belgilaydi. Sho‘ng‘ish qobiliyati, ya’ni media iste’molchisi hikoyaga qanchalik oson sho‘ng‘a olishi, eng muhim farqlardan biridir.

Sho‘ng‘ish qobiliyati yuqori bo‘lganlar qisqa hikoyalarda ham chuqur sho‘ng‘adi, past bo‘lganlar esa eng sifatli hikoyalardan ham ta’sirlanmasligi mumkin.

Masalan, empatiya va hissiy tajriba izlash xususiyatlari yuqori bo‘lganlar Up va Casino Royale filmlariga ko‘proq sho‘ng‘gan.

Shuningdek, yuqori aqliy faollik istagiga ega bo‘lganlar o‘qishda, past bo‘lganlar esa film tomosha qilishda ko‘proq sho‘ng‘adi.

Oldingi Bilimlar

Hikoyada tasvirlangan olam haqida oldindan bilim yoki tajriba ham iste'molchining sho‘ng‘ish darajasini oshiradi.

Masalan, amerikalik universitet fraternalari haqida hikoya o‘qiganlar yoki LGBTQQIA+ do‘stlari va oila a’zolari borlar hikoyaga ko‘proq sho‘ng‘gan.

Shaxsiy Didlar

Sho‘ng‘ish tajribasi shaxsning ma'lum janr yoki hikoya turini yoqtirishiga ham bog‘liq. Masalan, kimdir romantik hikoyalarni yoki qora-oq filmlarni yoqtirmasa, ularni kamroq sho‘ng‘diradi.

Hikoyaga Sho‘ng‘ishning Ta’siri

Ko‘pincha hikoyani faqat ko‘ngilochar deb hisoblaymiz, ammo uning ta’siri ijobiy ham, salbiy ham bo‘lishi mumkin.

Zavq Olish

Olimlar odamlar hikoyalarni iste’mol qilishining sababi bu jarayondan zavqlanish ekanligini ta’kidlaydi, va tadqiqotlar sho‘ng‘ish darajasi zavq bilan chambarchas bog‘liqligini ko‘rsatadi.

Grin, Brok va Kaufman odamlar hikoyaga sho‘ng‘ishni yoqtirishining sababi uni hayotdagi tashvishlardan vaqtincha qochish, yangi joylarni kashf etish, boshqalar nuqtai nazarini tushunish va kayfiyatni boshqarishda yordam berishini aytadi.

Hatto g‘azab, qo‘rqinch yoki qayg‘u kabi noqulay hislarni uyg‘otadigan hikoyalar ham iste'molchilarni o‘z his-tuyg‘ularini xavfsiz muhitda sinab ko‘rishga undaydi, bu esa ularga yoqishi mumkin.

Ishontirish Kuchlari

Sho‘ng‘ish odamlarni hikoyada ko‘rsatilgan e’tiqodlar, qarashlar va xatti-harakatlarga moyil qilishi mumkin. Bu ijobiy maqsadlarda ham ishlatiladi.

Masalan, sog‘lom ovqatlanish haqida hikoya iste’mol qilgandan keyin odamlar sabzavotlarni ko‘proq iste’mol qilsa, bu hikoyaga sho‘ng‘ishning foydali natijasidir.

Ammo, salbiy oqibatlari ham bo‘lishi mumkin. Masalan, yoshlar xavfsiz bo‘lmagan jinsiy munosabatlarni odatiy deb qabul qiladigan hikoyaga sho‘ng‘sa, ular bunday xatti-harakatlarni qabul qilishi mumkin.

Tadqiqotlar shuni ko‘rsatdiki, hikoyaga chuqur sho‘ng‘ish hikoya bilan bog‘liq e’tiqodlarni kuchaytiradi. Buning sabablari quyidagilar:

  • Qarshilikni kamaytirish: Sho‘ng‘ish iste'molchining hikoyaning xabariga qarshi chiqishini kamaytiradi, ularni ochiq va qabul qiluvchan qiladi.
  • Qahramonlar bilan bog‘lanish: Sho‘ng‘ish qahramonlarni yoqtirish va ular bilan o‘zini bog‘lashga yordam beradi, bu esa iste'molchining e’tiqodlarini qahramonlarga moslashtirishiga olib keladi.
  • Tasvirlarning esda qolishi: Sho‘ng‘ish paytida yuzaga kelgan hissiy tasvirlar iste'molchining ongida mustahkamlanadi va ular hikoyadan olingan xabarni uzoq vaqt eslab qolishiga yordam beradi. Masalan, giyohvandlikning qahramonga ta’siri haqidagi tasvir doimo giyohvandlikdan saqlanish zarurligini eslatadi.

Muallif: Sintiya Vinni, PhD
Sintiya Vinni media psixologiyasi bo‘yicha mutaxassis bo‘lib, uning ilmiy ishlari nufuzli jurnallarda chop etilgan.

Siz Psixologiya Nazariyalari bo'yicha qiziqarli mavzular va tahliliy materiallarni 05-02-2022 sanasida topdingiz. Maqola sarlavhasi: " Hikoyaga To'liq Sho'ng'ish Nima? Hikoya Ta'siri Qanday Ishlaydi? " sizga Psixologiya Nazariyalari sohasidagi yangi tushunchalar va foydali maslahatlarni beradi. Har bir Mavzu diqqat bilan tahlil qilingan va foydalanuvchiga amaliy ma'lumot yetkazishga qaratilgan.

Hikoyaga To'liq Sho'ng'ish Nima? Hikoya Ta'siri Qanday Ishlaydi? mavzusi sizning Psixologiya Nazariyalari bo'yicha qarorlaringizni yanada oqilona qilishga yordam beradi. Saytimizdagi barcha mavzular, unikal va foydalanuvchi uchun qimmatli kontent hisoblanadi.

0
6.7K

InLiber — dunyo yangiliklarini tezkor, aniq va ishonchli tarzda yetkazuvchi global axborot portali.

Texnologiya, siyosat, sog‘liqni saqlash, sport, madaniyat, moliya va boshqa muhim yo‘nalishlardagi dolzarb voqealarni yoritamiz. Har bir internet foydalanuvchisi uchun qulay interfeys, keng qamrovli kontent va ishonchli manbalarni taqdim etamiz. InLiber — zamonaviy axborotga ishonchli yo‘l.