Google reklama texnologiyalaridagi dominlashuvni suiiste'mol qilgani uchun Yevropa Ittifoqi 2,95 mlrd yevro jarima soldi
Komissiya Google o‘z reklama xizmatlarini ustun qo‘yib, raqobatchilarga zarar yetkazganini bildirdi
Google reklama texnologiyalari sohasida o‘z ustunlik huquqini suiisteʼmol qilgani uchun Yevropa Ittifoqi tomonidan 2,95 mlrd yevro jarimaga tortildi.
Yevropa Komisiyasi kompaniya o‘z reklamalarini joylashtirishda o‘z mahsulotlarini raqobatchilariga nisbatan ustun qo‘ygani va bu boshqa firmalarning xarajatlari oshib, daromadlari kamayishiga olib kelganini bildirdi.
Bu qaror texnologiya gigantining onlayn qidiruv va reklama sohasidagi imperiyasiga jahon miqyosida eʼtibor kuchaygan bir paytda eʼlon qilindi.
Google INLIBER News’ga bergan bayonotida Komissiyaning qarorini “noto‘g‘ri” deb atab, sudda da’vo qilinishini maʼlum qildi.
“Bu adolatsiz jarima va minglab yevropalik bizneslarga zarar yetkazadigan o‘zgarishlarni talab qiladi, ularning daromad olishini qiyinlashtiradi”, — dedi Google’ning global regulyatorlik ishlar bo‘yicha rahbari Li-En Mulholand.
“Reklama sotuvchilari va xaridorlari uchun xizmat ko‘rsatishda antiqonuniy hech narsa yo‘q va bizning xizmatlarimiz uchun raqobatchi variantlar hech qachon ko‘p bo‘lmagan.”
Komissiya juma kungi qarorida Google’ni o‘z texnologiyasiga “o‘zini ustun tutish” amaliyotida aybladi.
Hukmga ko‘ra, kompaniya AdX reklama almashuvini real vaqt rejimida ishlaydigan boshqa platformalarga nisbatan maqsadli ravishda ko‘tarib ko‘rsatgan.
Natijada raqobatchilar va nashriyotchilar ko‘proq xarajatga duch kelib, daromadlari kamaygan, bu esa isteʼmolchilarga xizmat narxining oshishi shaklida o‘z aksini topgan bo‘lishi mumkin.
Komissiya bu amaliyotlarga barham berishni va deyarli 3 mlrd yevro miqdoridagi jarimani to‘lashni talab qilmoqda.
Uchinchi bor qoida buzildi
Komissiyaning bu jarimasi texnologiya kompaniyalariga nisbatan qonun buzganlik uchun chiqarilgan eng yirik jazo choralaridan biridir.
2018 yilda ham Android operatsion tizimi orqali bozor ustunligini mustahkamlashda ayblangan Google’ga 4,34 mlrd yevro jarima solingan edi.
Yevropa Komissiyasi vitse-prezidenti Teresa Ribera bayonotida avvalgi qonunbuzarliklar hisobga olinib, jarima miqdori oshirilgani aytildi.
“Odatiy amaliyotimizga muvofiq, Google uchinchi bor o‘yin qoidalarini buzgani uchun jarimani kattalashtirdik”, — dedi u.
Ribera Google’ga 60 kun ichida amaliyotini qanday o‘zgartirishini batafsil bayon qilishni talab qilib, aks holda Komissiya o‘z yechimini taklif qilishini qo‘shimcha qildi.
“Yaqin orada Google’ning qiziqishlar to‘qnashuvini samarali bartaraf etish uchun tuzilmani o‘zgartiruvchi chora — yaʼni reklama texnologiyalari bo‘limining bir qismini sotish zarur bo‘lib qolmoqda”, — dedi u.
Hafta boshida Komissiya baʼzi xabarlar bo‘yicha qarorni AQSh–YeI savdo munosabatlari stressi fonida kechiktirgani haqidagi taxminlarni rad etdi.
O‘tgan oyda AQSh prezidenti Donald Tramp blokning AQSh texnologiya kompaniyalarini jazolashini tanqid qilib, baʼzi texnologiya boshqaruvchilari ham buni qo‘llab-quvvatlaganini aytgan edi.
Yevropa Ittifoqi Google reklama texnologiyalari bozoridagi o‘zini ustun tutishini aniqlab, raqobatchilarga hamda isteʼmolchilarga salbiy taʼsir ko‘rsatganini taʼkidladi.
Ushbu mavzuni BBC xabar berdi.
Siz Dunyo yangiliklari bo'yicha qiziqarli mavzular va tahliliy materiallarni 05-09-2025 sanasida topdingiz. Maqola sarlavhasi: " Google reklama texnologiyalaridagi dominlashuvni suiiste'mol qilgani uchun Yevropa Ittifoqi 2,95 mlrd yevro jarima soldi " sizga Dunyo yangiliklari sohasidagi yangi tushunchalar va foydali maslahatlarni beradi. Har bir Mavzu diqqat bilan tahlil qilingan va foydalanuvchiga amaliy ma'lumot yetkazishga qaratilgan.
Google reklama texnologiyalaridagi dominlashuvni suiiste'mol qilgani uchun Yevropa Ittifoqi 2,95 mlrd yevro jarima soldi mavzusi sizning Dunyo yangiliklari bo'yicha qarorlaringizni yanada oqilona qilishga yordam beradi. Saytimizdagi barcha mavzular, unikal va foydalanuvchi uchun qimmatli kontent hisoblanadi.


