Eng sirli aviatsiya falokati: Okean ustida izsiz yo‘qolgan samolyot siriga 10 yil
2014 yilda okean ustida g‘oyat sirli tarzda yo‘qolgan Malaysia Airlines samolyoti yuzasidan ochilmagan savollar va tergovchilarning davom etayotgan izlanishlari haqida hikoya qilamiz. Ushbu voqea aviatsiya tarixidagi eng jumboqli va murakkab hodisalardan biri bo‘lib qolmoqda.
Ushbu voqea ko‘plab sirlar va tushunarsiz jihatlar bilan to‘lib-toshgan, hali ham tergovchilarni tinch qo‘ymayapti va haqiqatga yetish imkoniyatini qiyinlashtirmoqda.
Bugungi kunda samolyotlar eng xavfsiz transport vositalaridan biri bo‘lsa-da, aviatsiya halokatlari statistikasi hali ham e’tiborga loyiq darajada yuqori. Zamonaviy samolyotlar hatto bir dvigatel ishdan chiqqan taqdirda ham manzilga yetib borishga qodir. Ammo ba’zida nazoratdan chiqib ketadigan vaziyatlar yuzaga keladi, va dahshatli falokatlarning sabablarini aniqlash murakkab bo‘ladi. Buni 2014 yilda g‘oyib bo‘lgan Malaysia Airlines’ning jumboqli Boeing 777 samolyoti voqeasi tasdiqladi.

Oddiy parvozdan asr siriga aylangan voqea
2014 yil 8 mart soat 00:42 da Malaysia Airlines 370 reysi Kuala-Lumpurdan Pekinga yo‘l oldi. Samolyot 12 yil foydalanilgan bo‘lib, unga 7,5 soat parvoz qilish uchun yoqilg‘i yetarli edi. Uning jihozlari orasida har soatda tezlik, balandlik, yoqilg‘i zaxirasi va boshqa parametrlarni yerga uzatadigan maxsus aviatsiya aloqa tizimi mavjud edi. Parvozda 12 tajribali ekipaj a’zolari va 227 yo‘lovchi bo‘lib, ular Xitoy, Indoneziya, Avstraliya, AQSh, Yevropa va Rossiyadan edi.
Bu turdagi parvozlar muntazam amalga oshirilardi, shuning uchun hech qanday g‘ayritabiiy holat kutilmagan edi. Samolyot normal balandlikka ko‘tarilib, belgilangan kursga tushdi. Hammasi 38-daqiqagacha tartibda edi. Keyin esa samolyot kutilmaganda Malayziya havo hududidan chiqib ketdi. Bu holat nazoratchini hayratga soldi va u zudlik bilan kapitan bilan bog‘lanib, ekipajni Xo’shin shahar radiokanali orqali aloqa o‘rnatishga chaqirdi. 33 yillik tajribaga ega kapitan Zahari bu so‘zlarni aytdi: «Xayrli tun, Malaysia 370». Hech kim bu so‘zlarning qanchalik taqdiriy bo‘lishini o‘ylamagan edi.

39-daqiqadan boshlab Malaysia Airlines vakillari ekipajga bir necha bor «Favqulodda murojaat. Iltimos, Xo’shin havo harakati boshqarmasi bilan imkon qadar tezroq bog‘laning. Radarlar sizni ko‘rmayapti» degan xabar yubordi. Ammo javob kelmadi. Boshqa aloqa vositalari, jumladan ACARS tizimi, radio va sun’iy yo‘ldosh telefoni orqali qo‘ng‘iroqlar ham o‘chirilib qolgan edi. Bu urinishlar natija bermadi va faqat vaqtni behuda o‘tkazishga sabab bo‘ldi. Qutqaruv xizmatlariga samolyotning yo‘qolishi haqida kech xabar berilgani esa fojianing murakkabligiga sabab bo‘ldi.
Samolyot yo‘qolishidan oldingi daqiqalarda 10,5 ming metrlik balandlikda va 870 km/soat tezlikda parvoz qilayotgan edi. Shuning uchun Xo’shin havo boshqarmasi signal uzilishi 20 daqiqadan keyin amalga oshirildi. Favqulodda holat esa 6,5 soatdan so‘ng e’lon qilindi.

Samolyotni qayerdan izlash noaniq edi. Avvalo, signal uzilgan Janubiy Xitoy dengizi hududi qamrab olindi. Vetnam harbiylari kuzatuv stansiyalari yordamida samolyot transponder o‘chirilib, janubi-g‘arb yo‘nalishiga burilganini aniqladi. U Malayziya va Vetnam chegaralari bo‘ylab uchib, Pinang oroli yaqinida Andaman dengizida shimoli-g‘arbga keskin burildi. 02:22 da samolyot radarlarda yo‘qoldi va undan keyingi taqdir sirli bo‘lib qoldi.
Taxminlar va farazlar
Boeing 777 maxsus terminal orqali Inmarsat sun’iy yo‘ldoshi orqali dvigatellar haqida ma’lumot uzatardi. Bu ma’lumotlar yordamida uchish yo‘nalishi taxmin qilindi: shimolga — Hindiston, Bangladesh, Myanmar, Tailand, Xitoy va Qozog‘iston yo‘nalishi yoki janubga — Hind okeani yo‘nalishi. Ammo ko‘rsatilgan davlatlarning havo hududida samolyot qayd etilmadi. Shunday qilib, yagona taxmin — samolyot yoqilg‘i tugagach okeanga qulagan.

Malaysia Airlines esa boshqacha fikrda edi. Ularning taxminicha, kapitan Zahari Ahmad Shah samolyotni ongli ravishda kursdan burib, yoqilg‘ini tugatib, ko‘plab odamlarni o‘limga mahkum qilgan. FBI olgan kapitan uyidan aviatsiya simulyatori topildi, unda o‘xshash kurs bo‘yicha mashqlar bajarilgan.
Ammo qoldiqlarni topish muhim edi. Chunki qora qutilar faqat so‘nggi ikki soat yozuvlarni saqlaydi, samolyot esa soatlab aloqasiz uchgan edi.
Qidiruv ishlarida 19 kemalar va 21 harbiy samolyot qatnashdi. Hudud millionlab kvadrat kilometrni qamrab olgan va juda chuqur hamda kam o‘rganilgan dengiz tubi bu izlanishni yanada murakkablashtirdi.
2014 yil 5 aprelda Xitoy kemasi suv osti lokatsiya signalini ushladi, biroq manzil aniqlanmadi. Signal uch kun ichida o‘chdi. 2014 yil avgustdan 2017 yil yanvargacha qidiruv zonasi ikki barobar kengaytirildi va chuqur suv texnikalari ishlatildi.


Uzoq va chuqur qidiruvlar aviatsiya tarixidagi eng keng ko‘lamli izlanishlar bo‘ldi. Biroq samolyot qaysi joyda halokatga uchragani va nega bunday bo‘lganini aniqlashning imkoni bo‘lmadi. Shu bilan birga, dengiz tubining xususiyatlari va eski kemalar qoldiqlari topildi. 2018 yil may oyida barcha ishlar rasmiy ravishda to‘xtatildi.
Sirli ayol va kapitanning gumonli qismi
Yillar davomida MH370 qismi turli mish-mishlar va farazlarni keltirdi. Ba’zilar samolyot AQSh harbiy bazasiga raketa sifatida ishlatilish uchun o‘g‘irlangan deya taxmin qilgan, boshqalar esa kiberhujumga uchragan, deb o‘ylagan. Ayrimlar samolyot energiya to‘lqini bilan to‘qnashganini aytishdi. Bularning hech biri tasdiqlanmadi, ammo samolyot haqiqatan ham halokatga uchragani aniq bo‘ldi. Birinchi qoldiqlar Hind okeanining g‘arbiy qirg‘og‘iga kelib tushgan.

Reyunyon orolida samolyotning qanot qismi topildi va uni o‘rganib, samolyot suv yuzasiga chiqishga harakat qilmagan, balki to‘g‘ridan-to‘g‘ri qulagan degan xulosa chiqdi. Sabablari hali ham noma’lum, ammo yangi taxminlar paydo bo‘ldi: kapitanlarning o‘z joniga qasd qilishi yoki tashqi aralashuv. So‘nggi taxmin ikki yo‘lovchining soxta pasport bilan samolyotga chiqqani bilan mustahkamlandi. Ikkisi Eronlik bo‘lib, Italiyaning va Avstriyaning fuqarolari sifatida ro‘yxatdan o‘tgan. Tergovlar ularning maqsadi Yevropaga ko‘chib o‘tish deb qaramoqda.
2020 yilda yana bir yangilik paydo bo‘ldi: samolyot yo‘qolishidan ikki kun oldin kapitangga noma’lum ayol qo‘ng‘iroq qilgan. U soxta ism bilan SIM-karta olgan, bu jinoyatchilar va terrorchilarga xos harakat. Bu ekipaj a’zolari va ekstremist guruhlar aloqasi borligi mumkin degan taxminga sabab bo‘ldi, lekin hech qanday dalil topilmadi.
Samolyotda 221 kg vazndagi lityum-ion batareyalar borligi ma’lum bo‘ldi. Ularning portlashi ehtimoli mavjud, ammo samolyotning g‘ayrioddiy yo‘nalishini tushuntirmaydi.

2018 yilda xalqaro tergov guruhi rasmiy hisobot chiqardi va haqiqatga yetishishning imkoni yo‘q ekanini e’lon qildi. Ular samolyotning aloqa tizimlarini uzilib, qo‘lda kurs o‘zgartirilganini ta’kidlab, «aniq aralashuv» bo‘lganini qayd etdi. Nima uchun bunday qilingan va bu xato bo‘lishi mumkinligi hali ham sir qolmoqda. Texnik nosozlik esa kamroq ehtimol deb topildi.
2022 yilda Madagaskar orolidagi baliqchi samolyotning yangi qoldiqlarini topdi — shassi qopqog‘i. Mutaxassislar bu dalil Boeing 777 samolyotining ongli ravishda Hind okeaniga yo‘naltirilganining dalili ekanini aytmoqda.
Umid oxirgi o‘ladi
Yo‘qolgan samolyotdagi barcha yo‘lovchilar halok deb topildi. Malaysia Airlines oilalarga kompensatsiya to‘lagan, ammo qariyb qirq oila haqiqatni bilishni va aybdorlarni jazolashni istaydi. Bu esa faqat samolyot qoldiqlari topilganda amalga oshadi. O‘n yillik yubileyidan oldin Malayziya transport vaziri Entoni Louk MH370 ni topishga qat’iy qaror qilinganini, dengiz robotlari bilan qidiruv ishlarini kuchaytirayotganini bildirdi. Bu esa asr sirining oxiri yaqinlashayotganiga umid uyg‘otadi.


Albatta, bu voqea uzoq vaqt muhokama qilinaveradi. 2023 yil 8 martda Netflix platformasida «MH370: yo‘qolgan reys» nomli hujjatli mini-serial namoyish etildi. U uch qismdan iborat bo‘lib — «Kapitan», «O‘g‘rilik» va «To‘xtatish» nomlari bilan sodir bo‘lgan voqealar asosiy versiyalarini o‘rganadi. Loyihada Malaysia Airlines sobiq rahbarlari, halok bo‘lganlarning yaqinlari va mutaxassislar ishtirok etgan.
Foto: Legion-Media.ru
Siz Haqiqiy Hayot bo'yicha foydali maqolalarni 19-03-2024 sanasida topdingiz. Maqola sarlavhasi: " Eng sirli aviatsiya falokati: Okean ustida izsiz yo‘qolgan samolyot siriga 10 yil " sizga Haqiqiy Hayot sohasidagi chuqur tahlil va amaliy maslahatlarni beradi. Har bir maqola ekspertlar tomonidan tayyorlangan va foydalanuvchiga maksimal foyda berishga yo'naltirilgan.
Eng sirli aviatsiya falokati: Okean ustida izsiz yo‘qolgan samolyot siriga 10 yil maqolasi sizga Haqiqiy Hayot bo'yicha bilimlaringizni kengaytirish, yangiliklardan xabardor bo'lish va to'g'ri qarorlar qabul qilish imkonini beradi. Har bir maqola unikal kontent asosida yozilgan.


